Lampa naftowa powozowa, wozowa (1)

Numer inwentarzowy Czas powstania Wymiary w cm.
IPRM/ETN/79 XX w.
  • Wysokość: 29, z rączką 41
  • Średnica: 14,5
  • Głębokość/długość: –

Opis

Lampa naftowa niemieckiej firmy Feuerhand. Tłoczony napis na podstawie Feuerhand nr 270 Made In Germany, w kolorze ciemnobrązowym. Legendarna marka – produkcja lamp odbywa się w Niemczech od 1893 roku.
Materiał: stal
Masa: 520g
Pojemność zbiornika: 340 ml
Czas palenia: około 20 godzin
Paliwo: Olej parafinowy do lamp naftowych

Historia

Latarka naftowa. XX w. Lata 50/60. W epoce ” bez prądu” oświetlała wieczorową porą podwórze, oborę w czasie obrządków ale i drogę piechurom i wozom konnym. Lampy do powozów były wykonane na świeczkę z blachy mosiężnej lub mosiądzu chromowanego.

Butelkowe latarki były jeszcze używane w Wachu jeszcze w latach trzydziestych po I wojnie światowej. Takie latarki naftowe, jakich obecnie używają rolnicy do oświetlenia wozu konnego przy podróżowaniu w nocy zostały zbudowane najpierw w Ameryce, a rozpowszechnili je w Polsce Niemcy wprowadzając w czasie II wojny światowej obowiązek oświetlania wozów konnych w nocy. Niemcy dostarczali wystarczającą ilość takich latarek oraz nafty i nakaz oświetlenia wozów konnych w  nocy surowo egzekwowali. W Polsce przed II wojną światową takiego nakazu nie było. Po II wojnie światowej obowiązek oświetlania wozów konnych w porze nocnej wprowadzono również w Polsce.

Źródło: Encyklopedia PWN, wikipedia, kurpie.com.pl

Stan zachowania:

średni

Opis dźwiękowy:

brak

Licencja:

ccLicencja CC BY 3.0 Polska